Futárcég váltása webáruházaknál | Új futárcéggel szerződés

Egy korábbi bejegyzésben már írtam arról, hogy milyen szempontok szerint célszerű a megfelelő futárcéget kiválasztani. A korábbi cikk tartalmát kiegészítve vizsgáljuk most meg, hogy mik vezethetnek oda, hogy egy webshop futárcéget váltson vagy esetleg meglévő futárcég mellé más futárcéggel is szerződjön.
Induló webáruházként általában az okozza a problémát, hogy a futárcég kiválasztása nem szakmai döntés, inkább érzelmi vagy látszólagos pénzügyi (amelyik olcsóbbnak tűnik, azt választjuk). Az effajta döntés aztán később számos problémát okozhat:
- Kiderülhet, hogy a látszólag olcsóbb szállítás mégsem olcsóbb
Ennek oka lehet, hogy a futár kiválasztásakor a döntéshozó nem volt tisztában a szállítást terhelő költségekkel. A futárcégek ugyanis nem egy fix átalánydíj alapján számláznak, a szállítási díj számos díjtételből tevődik össze és vannak díjak, amik csak hó végén egyszer vagy akár néhány hónappal később kerülnek külön kiszámlázásra. Az is előfordulhat, hogy ezen díjak egy normál havi számlán külön díjtételként (egyéb díjak), de összevontan jelennek meg. Ilyenkor a részletek csak a számlarészletezőből derülnek ki, amit az esetek nagy többségében nem elemeznek ki a webáruház üzemeltetők, mert egyszerűen nincs rá idejük vagy pedig nem tudják értelmezni az ott leírtakat.
Ha úgy gondolod, hogy a jelenlegi futárcéged költségei lehetnének alacsonyabbak is hasonló vagy magasabb szolgáltatási színvonal mellett, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot és segítünk elemezni a jelenlegi költségeidet és, ha adunk számodra egy kedvező ajánlatot. - Túl sok a sikertelenül kézbesített csomag
A sikertelen kézbesítésnek számos oka lehet, de most csak az egyik olyan problémát említem meg, amire sokan nem is gondolnak. Ez pedig az időablak hossza.
Az időablak az az időintervallum, amit a futárcég megjelöl a kézbesítésére. Pl.: az MPL 8 órás, a GLS 4 órás, a DPD 1 órás időablakkal szolgáltat. Ez azt jelenti, hogy amikor az MPL értesíti a vevődet, hogy viszi a csomagot, csak azt tudja vele közölni, hogy valamikor reggel 8 és délután 4 óra között viszi a csomagot, míg a DPD esetén ez sokkal pontosabban, például reggel 8-9 között érkezik a csomag. Egyes célpiacok, mint például a kismamák, kifejezetten előnyben részesítik az 1 órás időablakot, hiszen igazodni kell az etetésekkel és egyéb teendőkkel)
Ha vannak olyan csomagjaid, amiket a futárnak nem sikerül kézbesíteni, akkor mindig meg kell vizsgálni az okot. Amennyiben úgy találod, hogy a sikertelen kézbesítés oka az, hogy a vásárlók számára nem megfelelő a kézbesítés időablaka, érdemes elgondolkodni, hogy futárcéget váltasz. Ha például babatermékeket forgalmazol, kifejezetten jól jöhet számodra, hogy a DPD egy órás időablakkal dolgozik. Ez kifejezett előny a babás címzettek részére, ezért szeretik ezt a fajta pontosságot.
Második vagy további futárcéggel szerződés okai
Előfordulhat, hogy nem szeretnéd lecserélni a meglévő futárcéged, de több okból kifolyólag is hasznosnak tartod, hogy egy második vagy esetleg harmadik céggel is szerződést köss. Ilyen ok lehet például:
- Olyan terméket kezdesz el forgalmazni, amit a már szerződtetett futárcég nem szállít vagy nem szállíthat annak alapanyaga (pl. nemesfémek, ékszerek) vagy fizikai mérete miatt
A szállítandó áru fizikai paraméterei (súly és méret) alapvetően korlátozhatja, meghatározhatja azt, hogy melyik futár szállítja majd a csomagot. A futárcégek mindegyike meghatározza a maximálisan szállítható súlyt és méretet, amit még elszállít, felette pedig vagy felárat számítanak fel, vagy visszautasíthatják a kézbesítést. Ha 31,50 kg feletti és/vagy nagyobb terjedelmű csomagjaid vannak, érdemes tehát utána nézni, melyik futár tudja azokat elszállítani, de hasonlóan utána kell járni a megfelelő futárnak akkor is, ha túlmértes csomagot szeretnél feladni (általában 175 cm-nél hosszabb és 3 övméretnél nagyobb csomagok esetén). - Év végi csúcsidőszak biztosítása
Vannak az évnek olyan időszakai, amikor rendkívüli módon megnövekszik a feladott csomagok száma. Ilyen az év vége, amire tervezhető módon tudnak készülni a futárcégek, és vannak olyan időszakok is, mint például a COVID miatt kialakult online vásárlási hullám, ami előre kiszámíthatatlan, így előfordulhat, hogy egyes futárcégek túlterhelődnek és a csomagok kiszállítása csúszik. A kiszállítás/ kézbesítés késedelme a sikertelen kézbesítés egyik fő oka, így fel kell készülni arra, hogy ez ne fordulhasson elő. Felkészülni úgy lehet, hogy olyan futárcéget választasz, ahol a csomagelosztó központ automatizált és van kapacitástöbblet az ilyen időszakokra (ilyen pl. a DPD), vagy a meglévő futárcéged mellé egy másik futárral is szerződést kötsz, lehetőség szerint olyan futárral, ahol kezelni tudják a túlterhelést. A futárcégek általában nem árulják el, ha ezzel kapcsolatos hiányosságuk van, ezért kapcsolatok és tapasztalat nélkül nehéz ilyen információkhoz jutni. Ha ilyen terveid vannak, kérd a segítségünket. - A kézbesítés módja nem megfelelő minden vásárlód számára, ezért választási lehetőséget szeretnél biztosítani részükre.
Előfurdulhat, hogy vásárlóid igénylik, hogy a csomagok csomagautomatába vagy csomagpontra érkezzenek, így ebben az esetben érdemes megnézi, mely futárcég rendelkezik a kívánt kézbesítési móddal. - Minőségi terméket forgalmazol, amihez minőségi kiszolgálást és megjelenést is szeretnél
Manapság egyre inkább fontos a futár megjelenése, viselkedése.: Nem mindegy, hogy kire bízod a csomagjaidat, hiszen azokat a futár adja át a vásárlónak házhoz történő szállítás esetén, illetve biztosítja az érintésmentes átvételt egy csomagautomatából. A vásárló átvétellel kapcsolatos élménye, tapasztalása nagyban befolyásolja a webáruházról kialakított képét is, így azt is, hogy a jövőben újra vásárol majd nálad vagy sem. A futár tulajdonképpen a webáruházad egyfajta “képviselője”. - Nagy számban fordul elő, hogy a termékeidet visszaküldik a vásárlók, aminek az ügyintézése (visszáru rögzítése, futár rendelése) jelentős terhet ró a vállalkozásodra
Tipikusan ilyen terület a ruházat és a cipők értékesítése. Ha nem stimmel a mért vagy kényelmetlen, esetleg nem megfelelő minőségű a termék, akkor visszaküldik a vásárlók. De épp ezen trületekre jellemző, hogy a pontos méret vagy fazon ismeretlensége miatt egyszerre több vagy többféle terméket is rendel a vásárló, majd ami nem megfelelő a számára, azt visszaküldi a feladónak. Bár az “egyszerre több terméket rendelek és abból ami nem tetszik és visszaküldöm” csomagok száma Magyarországon még európai szinten is a legalacsonyabbak közé tartozik, Németországban már jelentős, így 50% feletti a visszaküldött csomagok aránya, főként a divatáru, cipő, elektronikai eszközök körében. Érdemes figyelni tehát a változásokat és készülni a nyugati országokban már jelen lévő trendekre. A visszáru százalékok Magyarországon is jelentősen emelkednek, érdemes erre felkészülni és megfelelő módon kezelni.
A visszaküldésnek egyéb okai is lehetnek, így (csak érdekességként, egy emarketer.com-on megjelent statisztika szerint) Világszerte azért küldik vissza a vásárlók a már átvett csomagjaikat, mert:
– hibás és sérült 30%
– nem a leírás szerinti az áru 27%
– gyenge minőségű 27%
– több terméket is rendelt 18%
– nem szeretné már a terméket 17%Mivel a visszáru munkatárs általi rögzítése (online vagy telefonos közreműködése) jelentős terhet és többletköltséget jelent az e-kereskedők oldalán, ezért az ilyen esetben a legjobb megoldás, ha a vevő maga tudja pár kattintással elintézni a az áru visszaküldését. Ennek alapfeltétele, hogy a webáruházad rendelkezzen olyan funkcióval, ami a futárcég rendszerével összekapcsolva tudja biztosítani ezt a funkciót.
Ezt vagy komoly programozással, vagy pedig a webáruházba integrálható DPD visszárukezelő megoldás segítségével tudod megoldani.A DPD ezen szolgáltatásával jelentősen csökkentheted a telefonos ügyfélszolgálat terheltségét. Ezzel a megoldással a vásárlók a csomagszámuk azonosítása után önállóan tudják rögzíteni a csomag visszaküldését a kereskedő részére. A rendszer automatikusan figyeli a kereskedő által beállított határidőket, így engedi meg vagy tiltja le a visszaküldés lehetőségét (ha pl. a visszaküldésre az átvételtől számított 14 napos határidő áll rendelkezésre, a rendszer a 15. napon már nem engedi visszaküldeni a csomagot). Fontos és vevőbarát megoldás, hogy a visszárukezelő rendszer weboldalba / webáruházba integrálható / beépíthető, megjelenésben is az ottani dizájnra alakítható, így a vevő szemszögéből nézve a webáruház részeként tekinthető rá, mint értéknövelő technikai megoldás. A DPD visszárukezelő rendszerének nincsen havidíja, de visszaküldésenkénti díja van, ami tartalmazza a futár háztól kereskedőig csomagszállítást, a futár általi címke- és átvételi igazolás nyomtatást, a csomagfelvételről szóló (1 órás időintervallumban megadott) értesítőt a vevő részére, valamint az online rendszer egyedi igény szerinti megjelenéssel történő (DPD márkanév jelölés nélküli) használatát.
Ha úgy gondolod, hogy a visszárukezeléssel kapcsolatban segítségre lenne szükséged, vedd fel velünk a kapcsolatot.
A futárcég váltással kapcsolatos technikai feladatok
Amikor valaki új futárcéggel szeretne együtt dolgozni, vagy a meglévő futárcég mellett egy további futárcéget is szeretne megbízni a csomagok szállításával, akkor meg kell vizsgálni, hogy a webáruháza rendelkezik-e olyan funkcióval, ami lehetővé teszi az új futárcég címkenyomtató szoftverével való összekapcsolódást. A nagyobb webáruházak, mint például az UNAS, felkészült erre a feladatra és a nagyobb futárcégek mindegyikével elvégezte a technikai összekapcsolást, így az új futárcég technikai “bekötése” nem okoz problémát.
Vannak azonban olyan webáruház motorok, amik nincsenek felkészítve az összekapcsolásra, de (jó esetben) technikailag biztosítják a lehetőséget arra, hogy a webshop üzemeltető maga végezze el az összekapcsolást. A jellemzően API kapcsolaton keresztüli adatátvitelhez programozóra van szükség, ami időben és költségekben is jelentős lehet.
Megoldás lehet az is, ha az általunk fejlesztett Netpack csomagmenedzser szoftvert használod, ami lehetővé teszi számodra, hogy a webáruházad a DPD (nem csak a magyar, hanem egyéb európai országok DPD-i) rendszerére kapcsolódjon. Ha az általad használt webshop motor még nincs integrálva a Netpack szoftverbe, akkor ezt a feladatot programozóink elvégzik, az esetek többségében (csomagszámtól és webshop motortól függően) díjmentesen.
Biztonsági “játszma”
Több olyan webáruházzal is találkoztunk már, ahol tudták, hogy a meglévő futár drágább, mint a szallitsunk-egyutt.hu, azt is tudták, hogy a Netpack szoftver számos területen megkönnyíti majd a munkájukat, de ennek ellenére mégis féltek. Fétek egyik napról a másikra feladni a régi, egyébként működő futárt egy új, ismeretlen futárra. Ha veled is ez a helyzet, akkor tudd, nem vagy egyedül. A félelem akár jogos is lehetne, bár inkább ez évekkel korábban lett volna igaz. Ma már vannak olyan futárcégek, ahol ettől nem kell tartani és ha netán mégis valamilyen (helyi, depóra vagy futárra vonatkozó) probléma merülne fel, az gyorsan és hatékonyan orvosolható.
Persze messziről jött ember azt mond, amit akar, a webáruház üzemeltetőn a teher és a felelősség. Mit lehet hát tenni?
Volt már több olyan ügyfelünk is, ahol ezzel a problémával álltunk szemben. Mi akkor azt javasoltuk, hogy tegyenek próbát. A csomagok felét adják fel a régi futárnál, míg a másik felét a szallitsunk-egyutt.hu-n keresztül a DPD-nél és teszteljék a szolgáltatást. Ha gond van azonnal jelezzék, hogy közbe tudjunk lépni és el tudjuk végezni a szükséges korrekciókat, majd 2-3 hónap elteltével üljünk le és nézzük meg az eredményt. Ha a szallitsunk-egyutt.hu és vele a DPD teljesíti, amit az e-kereskedő elvár, akkor történjen meg a teljes átállás, ha nem, akkor pedig kerüljön vissza a korábbi futárhoz a teljes csomagszállítás.
Az egyik ilyen tesztet Romániában (a TNT-vel párhuzamosan) végeztük el, a másikat pedig Magyarországon (GLS-el párhuzamosan). Mindkét esetben a DPD nyert és nem csak a kiszállítás minőségének és az árnak köszönhetően, hanem a Netpack szoftver nyújtotta extráknak köszönhetően is.
Ha neked is félelmeid vannak a futárcég leváltása kapcsán, vedd fel velünk a kapcsolatot és segítünk. Ne feledd! Te vállalkozást működtetsz, ahol az érzelmek hatására történő döntés ritkán szül gazdaságilag is jó eredményt. Neked a vállalkozásod érdekeit kell szemmel tartanod.
Ha szakmai segítségre van szükséged (kár adószakértő, könyvelő, jogi, marketing, logisztikai, stb.), vedd fel velünk a kapcsolatot és összekapcsolunk a megfelelő szakemberrel, akki már nem egy vállalkozásnak segített döntést hozni.