
Logisztikai fogalmak
Csomagközvetítés
Valamilyen csomagszállítással foglalkozó vállalkozás (pl.: DPD, 24H Parcel) szolgáltatásainak közvetítését jelenti. A csomagközvetítő cégek, több cég csomagjait összevonva kedvezőbb árat kapnak a futárcégektől, így kisebb árelőnnyel kedvezőbb ajánlatot tudnak saját ügyfeleiknek adni. A Netpack csomagközvetítő szolgáltatása mellett, illetve annak részeként további szolgáltatásokat is nyújt, amik célja a vele együtt szállító e-kereskedők bevételének növelése (marketing támogatás, külföldi piacok megnyitásának és az ottani kereskedelem támogatása, stb.).
Csomagmenedzsment
A Netpack szoftver nyújtotta szolgáltatások összességét jelenti, amik segítségével a csomagok a rendelés beérkezésétől a visszáru készletre történő vételéig, illetve adott esetben a visszárumenedzsment segítségével az újra csomagfeladásig kezelhető minden egyes lépés.
Netpack opcionális szolgáltatások
A csomagszállítást kiegészítő szolgáltatások, mint például a raktározás és csomagolás.
Személyes adat anonimizálása
A személyes adatok természetes személy azonosítására alkalmatlanná tétele az adatkezelési céllal kapcsolatos tájékoztatóban meghatározott időpontban.
Admin felület
Minden szoftverünk mellé van egy ún. vezérlő felület, ami lehetővé teszi, hogy új jogosultságokat osszunk ki a szoftver használatához. A szoftverben kétféle alapjogosultság létezik, az egyik az admin felhasználó, a másik a látogató. A látogatói státusz egyszerűsített bejelentkezéssel tud belépni a szoftverbe egy 4 számjegyből álló PIN-kód segítségével. Ez hasznos lehet a mobilon statisztikát elemző munkatársnak vagy a raktárban dolgozóknak is, mert nem kell bonyolult felhasználónév-jelszó párosokat megjegyezniük. A látogatói státusszal rendelkezőknek igény szerint lehet a szoftver funkcióit engedélyezni vagy tiltani.
Időablak
A futár szolgáltatók által a csomag kézbesítésére megjelölt időintervallum. pl.: Futárunk a mai napon 11:00-12:00 között kísérli meg csomagja kiszállítását. Az időintervallum futár cégenként eltérő. Pl: DPD 1 órás, GLS 3 órás, MPL 8 órás.
Minél kisebb az időablak, annál jobb a címzettnek, mert annál kevesebbet kell várakoznia a futárra (illetve pontosabban tudja, mikor érkezik a futár a csomaggal).
Visszárumenedzsment
Ezzel a megoldással 3,3 millió forintot mentettünk meg egy partnerünknek már a tesztelés első hónapjában!
A csomagmenedzser szoftver ezen szolgáltatása lehetővé tette egy partnerünk részére, hogy a havonta átlagosan 10 millió forint körüli visszáruját jelentősen csökkentse. Az új megoldásunknak köszönhetően partnerünk ügyfélszolgálata „azonnal” értesítést kapott a szoftverben, amikor a futár bejelölte, hogy a csomagok visszáruba lettek jelölve, így lehetőség volt arra, hogy a címzetteket felhívják és megtudják a visszáru okát, majd visszafordítsák a csomagot a címzetthez.
A szoftverben számos lehetőség van a visszárus csomagok menedzselésére és arra, hogy a visszáruba jelölt csomag végül mégis kiszállításra kerüljön. A teljes folyamatról statisztikák készülnek, ezzel is segítve a még jobb eredmény elérését és a visszárumenedzsment fejlesztését.
A visszáru akár 50-70%-ka is megmenthető! (*Ezzel kapcsolatos kiegészítő szolgáltatásokról érdeklődjön munkatársainknál.)
Gyűjtőcsomag v. Konszolidált csomag
A konszolidálás összevonást jelent, ami annyit jelent, hogy több kisebb csomagot egy nagyobb csomagként csomagolnak össze. azzal a céllal, hogy csökkentsék az export szállítás költségeit. Ennek az az előnye, hogy egy nagy dobozért kifizetett export díj jelentősen olcsóbb, mintha a benne lévő mondjuk 60 kisebb dobozt exportálnánk egyenként. Szoftverünkkel egyszerűen készíthetők el az ún. gyűjtőcsomagok és a dokumentálás is automatizált (Szoftverünk egy vonalkód olvasó és egy mérleg segítségével összesítőt készít a címzett ország DPD-je részére, majd amikor a csomagok a magyar DPD felveszi raktárunkból, automatikusan emailben értesíti az azt fogadó ország megfelelő HUB-ját /nemzetközi érkeztető depó/, akik így egy nappal a csomag érkezése előtt tudják, hogy érkezik a konszolidált csomag.)
Netpack ügyviteli szolgáltatások
Minden olyan a csomagközvetítés (mint fizikai folyamat) és a raktározási tevékenységen kívül nyúljtott szolgáltatás, ami ezen tevékenységek profitnövekedését szolgálják. Ilyen például a nemzetközi utalások során történő devizaváltás is.
Interaktív SMS szolgáltatás
A címzett részére küldött SMS értesítés, amiben a címzett tájékoztatást kap a csomag érkezéséről. Használatával jelentősen csökkenthető a sikertelen kézbesítések száma. Ennek a díja fix és akár 5 SMS küldés árát is magában foglalja (ha erre szükség van a sikeres kézbesítéshez).
Útdíj
Magyarországi címzettek esetén fizetendő, hazai szabályozás miatt a teherforgalomra terhelt útdíj egy „kis részét” kell itt megfizetni.
Üzemanyag felár
Ez minden országban és minden szállítmányozással foglalkozó cégnél fizetendő díj. Mértéke az üzemanyag árának mértékétől függ, sávosan (nálunk ez is fix, egyszerűen nyomon követhető). Ezen díjtétel esetén a DPD közvetlen ajánlata egy kezdő vállalkozásnak 42,86%-kal magasabb, mint amit mi tudunk kínálni.
Térfogatsúly
A 24H-nál futárnál alkalmazott fogalom.Térfogatsúlyos egy küldemény, ha a méretek alapján számított (térfogat)súly nagyobb, mint a ténylegesen mért tömeg. A térfogatsúlyos, nagy terjedelmű és könnyű küldemények súly meghatározása: (hosszúság (cm) × szélesség (cm) × magasság (cm)) / 5000 = térfogatsúly Abban az esetben, ha a csomag térfogatsúlyos, akkor a 24H megrendelésen a térfogatsúlyt kell feltüntetni és nem a mért tömeget. Amennyiben nem kerül mérésre a csomag, vagy hibás súly kerül megadásra, adott megrendelésre 3.000 Ft/megrendelés felárat kell fizetni.
Újra mérési felár
A 24H-nál alkalmazott felár, amit akkor kell fizetni, ha csomag megrendelésekor a feladó által a 24H-val költ súly nem a valóságnak megfelelő, pontosabban, ha a 24H által mért súly alapján egy magasabb díjkategóriába kerül a feladott csomag, mint ami a feladó által közölt súly alapján lett volna esedékes. Tipikusan ide tartozik az is, amikor a feladó a feladott csomag mért tömegét adja meg, de az adott csomag a méretei alapján térfogatsúlyos csomagnak minősül és a térfogatsúly magasabb értékű, mint a mért tömeg. Pl.: Ha egy csomag mérleggel mért tömege 34 kg, viszont az adott csomag csomagolásának mérete 1150x400x660mm, akkor a csomag térfogatsúlya 60,72 kg, így a futárnál történő szállítás-megrendelés során a 60,72 kilogrammot kell megadni.
Szállítási díj
A csomag szállításáért fizetett szolgáltatási alapdíj kiegészítve az egyéb díjakkal. A szállítási alapdíjat több időszaki, illetve opcionális díj, valamint az üzemanyag felár és útdíj is kiegészíti.
Utánvét (COD) kezelési díj
Az utánvét jelentése kézbesítéskor történő fizetés. Az utánvétes csomagok esetében a feladó a futárcéggel megkötött szerződése alapján még a termék kifizetése előtt átadja a csomagot a futárnak, aki kiszállítja azt a címzett részére. A címzett a csomagot a futárnál történő fizetést követően kapja kézbe. A pénzt ezután a futárszolgálat juttatja el a feladó részére. Az utánvét előnye, hogy csak akkor kell fizetnie a vevőnek, ha a kezében van a csomag. Hátránya, hogy az utánvétes kézbesítésnek van némi többletköltsége, illetve, hogy az utánvétes szállítás nem védi a vevőt attól, ha a feladó nem a kért terméket küldte el a csomagban, mivel a csomagot csak az utánvét kifizetését követően lehet felbontani.
Bankkártyás fizetés díja
Ezt akkor kell fizetni, amikor a címzett bankkártyával fizeti ki a csomag ellenértékét a futárnál (a futárnál lévő mobil POS terminálon keresztül). Ez fix díj, ami a fizetendő összeg %-ában van meghatározva, és ami díj a bankkártya fizetési megoldást biztosító pénzintézethez kerül.
Kiegészítő üzemanyag felár / gerincjárat felár
Ezt a felárat kormányrendelet alapján vezették be a magyarországi futárcégek, átmeneti jelleggel. Általában csomagonként és kilónként X Ft-ba kerül, de van, aki %-osan határozza meg.
Peak felár
A DPD által alkalmazott ún. csúcsidőszaki felár, amit november és december hónapokban feladott csomagok után kell fizetni az év végi megnövekedett terhelés miatt (többlet munkaerőt kell felvenni és sok a túlóra, aminek egy részét a DPD ennek a különdíjból finanszírozza). (Megjegyzés: vannak országok, ahol emiatt fix emelést vezettek be a futárcégek, ami díjat az év 12 hónapjában fizetni kell, így a hazai megoldás az év utolsó két hónapjára nagyon kedvező megoldás.
Túlméret felár
A futárcégek által, egyedileg meghatározott csomagméretet meghaladó mérettel feladott csomag esetén fizetendő felár.
A DPD-vel feladott csomagok esetén maximum 3 méter lehet az ún. övméret. Az övméret számítása: 2 x szélesség + 2 x mélység + 1 x hosszúság <= 3m (a hosszúsági méret a leghosszabb oldal)
A 24H-val feladott csomagok esetén csomagonként a csomag maximum hossza 250 cm lehet, a csomag oldal méreteinek összege pedig (hosszúság (cm) + szélesség (cm) + magasság (cm)=) 300 cm.
Túlsúly felár
A futárcégek által, egyedileg meghatározott súlyt meghaladó súllyal feladott csomag esetén fizetendő felár.
A DPD-vel feladott csomagok esetén 31,50 kg a felső súlyhatár. Ennél nehezebb csomagok szállítására (épp aktuális ÁSZF szerint 15.000 Ft) felárat számol fel a DPD.
A 24H-val feladott csomagok esetén csomagonként maximum 50,00 kg a felső súlyhatár, de 40,00 kg – 50,00 kg közötti súllyal rendelkező csomagok esetén esetlegesen rakodó segédletet kell biztosítani a 24H futárnak mind a felvételi, mind pedig a kézbesítési címen (balesetvédelmi okok miatt az ilyen súlyú csomag veszélyes lehet a futárra nézve).
Tétlen kiállás felár
A 24H futárnál alkalmazott felár, amit akkor kell fizetni, ha a csomagfelvételt megrendeli a kereskedő (csomag feladója), a futár megy felvenni a csomagot, de a csomag felvétele a feladó hibájából nem jön létre.
